Onverwachte samenwerking maakt het

Onderwijs van de toekomst

mogelijk


Het onderwijs van de toekomst, als antwoord op de maatschappelijke vraag naar (hernieuwde) inzet van alle talenten, kan beschouwd worden als een van de grootste uitdagingen voor het onderwijsveld. Het gaat hierbij om scholing, om-/ herscholing van een zeer diverse doelgroep studenten ( zij-instromers en volwassenen). Wordt het reguliere onderwijs in de toekomst nog meer gepersonaliseerd, dan kunnen de reguliere studenten ook bij deze doelgroep gerekend worden.

De voorwaarde van dit type onderwijs is: voldoen aan de behoefte van de oudere student aan zinvol, uitdagend onderwijs dat hem/haar toeleidt naar (nieuwe) arbeid en dat ook past bij zijn/haar levensstijl en eigen verplichtingen. Verder is de samenwerking met het bedrijfsleven hierbij zeker zo relevant als bij het reguliere beroepsonderwijs.

Het onderzoek resulteerde in het advies om voor het onderwijs van de toekomst structureel samen te werken met het niet-bekostigd onderwijs om te kunnen beschikken over de noodzakelijke expertises, accreditaties, contacten en bevoegdheden.

Zo kunnen tot nu toe ongekende onderwijsmogelijkheden op verschillende niveaus aan een gevarieerde groep studenten aangeboden worden, waarmee regulier en modulair ( en/of delen daarvan) beroepsonderwijs als het ware ineenschuiven.